Mijn CV-ketel lekt water
De CV-ketel wordt in Nederland voornamelijk gebruikt voor verwarming van het huis en het leveren van warm water naar diverse kranen douche of bad. Voor de verwarming is de ketel verbonden via leidingen aan de diverse radiatoren. Dit noemen wij ook wel een gesloten systeem. Als het gesloten systeem niet goed is afgesloten dan kan er water lekken. Daarnaast is een bepaalde druk nodig om de ketel goed te laten functioneren.
Klik op onderstaande links voor meer informatie
Ik moet constant mijn CV-ketel bijvullen
Wat kan het probleem zijn?
Of je nu een Remeha, Vaillant, Intergas of een Nefit CV-ketel heeft. Al deze ketels hebben een bepaalde waterdruk nodig om goed te functioneren.
Als er daarom water lekt of verdampt dan zal de waterdruk zakken waardoor de ketel in storing kan gaan. Het is heel normaal om eens per jaar de CV-ketel een beetje bij te vullen. Maar als dit vaker nodig is dan is er wat mis in het gesloten gedeelte van de ketel. De gemiddelde druk is in koude toestand tussen 1,2 de en 1,5 bar.
Wat kan jij zelf doen aan een lekkage?
In eerste instantie zal je op zoek moeten naar het euvel. Het makkelijkst is te beginnen onder de ketel. Kijk of je daar een plas water kan vinden of een spoor kan vinden van een lekkage. Bij de inlaatcombinatie, automatisch ontluchter en mogelijke een overstortventiel kan je vaak sporen van lekkage vinden.
- Koppeling: Als er bruinachtige corrosie op de koppeling zit. Dan wijst het er op dat de koppeling niet helemaal dicht is geweest. Wij noemen dit ook wel een zwetende koppeling. Vaak gaat de koppeling na verloop van tijd dicht. Zie je duidelijk dat er water druppelt langs de koppeling, dan kan je proberen deze nogmaals aan te draaien. Blijft deze echt lekken dan zal deze toch moeten worden vervangen.
- Ontluchter: In de CV-ketel zit vaak een automatisch ontluchter. Het lucht wat niet thuishoort in de leidingen wordt hiermee losgelaten. Bij het ontsnappen van de lucht kan er water mee komen. Als de ontluchter niet goed meer afsluit dan zal deze blijven lekken en zal je hier constant watersporen zien. Je kan dan de ketel drukloos maken en voorzien van een nieuwe ontluchter.
- Overstortventiel: De waterdruk in het ketel moet tussen 1.2 en 1,8 bar zijn. Bij het opwarmen van het water zal de druk hoger worden. Omdat de druk niet te hoog mag worden is er als beveiliging een overstortventiel gemonteerd. Het overstortventiel zal het overbodige water laten ontsnappen. Vaak gebeurt dit via de slang die in de afvoer is gemonteerd. Controleer of de slang niet kapot is of los is geraakt. Is de druk goed in de ketel en toch ontsnapt er water uit de overstort, dan zal deze kapot zijn en mogelijk moeten worden vervangen.
Ik moet vaak mijn CV-ketel bijvullen
Maar zie geen lekkage
Soms komt het voor dat je geen water vindt, maar wel vaker dan normaal de CV-ketel moet bijvullen. Dan wordt het opsporen van de water lekkage wat moeilijker.
De leidingen van de radiatoren zitten namelijk verstopt achter muren of in de vloer bij vloerverwarming. Als hier water uit ontsnapt dan zal je vaker dan normaal moeten bijvullen. Het is dan verstandig om eens langs alle radiatoren en leidingen te lopen die je wel kan zien. Controleer of je hier watersporen of natte plekken kan vinden. Zie je onder de radiator water of zie je dat de koppeling groen/bruin uit is geslagen (corrosie)? Dan duidt dit vaak op een lekkage. Naast al deze leidingen kan ook het expansievat kapot zijn of er is lekkage intern in de ketel.
Hoe zie ik dat mijn expansievat kapot is?
- Expansievat: In het expansievat zit een binnenbal (membraan). Deze is gevuld met stikstof op een bepaalde voordruk. Als deze in het expansievat stuk gaat, dan ontsnapt er stikstof in het systeem en het expansievat zal zich vullen met water. Dit kan rare geluiden geven in je radiatoren en leidingen. Hierdoor daalt de druk waardoor de ketel de eerste keer uit zal gaan. Bij een te lage druk moet de ketel worden bijgevuld waardoor de ketel weer op druk komt.
Gevolgen van een kapot expansievat
Als het expansievat kapot is zullen de drukverschillen niet meer worden opgevangen. Hierdoor zal de druk in het systeem hoger worden wanneer er warm water wordt gevraagd. Bereikt de druk een te hoge waarde dan zal het beveiligingsventiel in werking treden. Bij een veel te hoge druk spuit het water er letterlijk uit en zal de omgeving nat worden. Om te testen of het expansievat stuk is, kun je met een voorwerp op het expansievat slaan. Tussen de onderkant en bovenkant moet een duidelijk verschil hoorbaar zijn.
Mijn CV-ketel lekt na het bijvullen
Waar kan je allemaal naar kijken
Wij zien regelmatig dat de CV-ketel gaat lekken, nadat de klant de CV-ketel heeft bijgevuld.
De meeste CV-ketels worden gevuld in de buurt van het expansievat. Het expansievat is vaak rood en in de buurt van de ketel gemonteerd. De vulkraan die gebruikt is voor het bijvullen is vaak geen kraan die dagelijks in gebruik is. Hierdoor kan deze niet volledig afsluiten en lekken na het bijvullen. Als er een kleine druppel uitkomt dan kan je wachten tot deze weer dicht gaat door corrosie. Druppelt de kraan heel erg en krijg je deze niet meer dicht dan is het verstandig om de kraan te vervangen.
- Kraan: Na het bijvullen van de ketel blijft de kraan druppelen. Omdat de kraan heel weinig gebruikt wordt. Sluit de kogel in de kraan niet goed meer af. Hierdoor blijft de kraan lekken, de kraan vervangen is dan een optie. Let op dat je wel het water er afhaalt bij het verwijderen van de kraan.
- Vulkraan: Om het gesloten systeem te vullen sluit je vaak de slang met bijvullen aan op de vulkraan van een van de verwarmingsleidingen. Net als de waterkraan wordt de vulkraan ook zeer weinig gebruikt. Hierdoor kan het voorkomen dat de kraan niet goed sluit en langzaam gaat lekken.
Lekkage komt uit de ketel
Mogelijke oorzaken
Er stroomt constant water door de CV-ketel hierdoor kan ook intern de ketel kapot zijn. De platenwisselaar kan stuk zijn waardoor er water verdwijnt. Maar ook een kapotte pomp, condenswatersifon of een aansluiting kan lekken. Je zal dan zien dat er water stroomt uit de ketel of als je de kap open doet dat het erg vochtig is of is geweest.
Mocht het sifon kapot zijn dan is het raadzaam om meteen contact op te nemen. Er kunnen namelijk rookgassen in de ruimte komen omdat deze niet meer worden tegengehouden door het sifon.
Mocht de ketel zo erg aangetast zijn dan er grote roest plekken zijn dan is een nieuwe CV-ketel kopen ook een optie.
Al een onderhoudscontract?
Het goed functioneren van de CV-ketel blijft niet beperkt tot het bijvullen en ontluchten van de verwarmingsinstallatie. Daarom adviseren wij de CV-ketel goed te laten onderhouden, deze dient minimaal één keer per twee jaar nagekeken te worden door een monteur. Met het periodiek onderhouden van de CV-ketel ben je tevens verzekerd van het behoud van de fabrieksgarantie. Door een onderhoudscontract op maat af te sluiten bij CV Zeker, ben je verzekerd van de laagste prijzen en directe hulp bij storingen. Dit is er al vanaf een bedrag van € 6,99 per maand.
Direct contact
Wil je een onderhoudscontract afsluiten? Of zijn er nog vragen over het bijvullen of lekkage van de verwarmingsinstallatie? Neem voor al deze vragen contact met ons op.